پانزدهم شعبان, سالروز ولادت خجسته دوازدهمین پیشوای تشیع انقلابی، امام زمان عجلالله تعالی فرجه میباشد. هموكه انتظار شكوهمند ظهورش یادآور امید تاریخی بشریت در زنجیر برای درهمشكستن قید و بندهای ارتجاعی و استثماری و تحقق جامعهیی عاری از ستم و طبقات است.بیشك این تحول سترگ عظیمترین و تابناكترین تحول تاریخ بشریت خواهد بود. و ازآن پس،تاریخ واقعی انسان و جامعهیگانهساز آن آغاز خواهد شد و همهآحاد انسانی در پرتو وحدتبخش آن در بالاترین مدار آگاهی و آزادی قرار خواهند گرفت. جامعهیی كه همهپیامبران بزرگ توحید و رهروان پاكبازشان و همهآزادیخواهان و انقلابیون جهان در راه تحقق آن بهپا خاستند و بهخاطر آن جان باختند تا در پایان همه رنجهای بشری آنرامحقق سازند.
مجاهدین خلق ایران مفتخرند كه در زمانهیی كه خمینی دجال با حاكمیت ضدبشری خود و بهعنوان پلیدترین دشمن ایران و ایرانی و خصم همهانبیاء و ائمه توحیدی، همهارزشها و مفاهیم اصیل انقلابی و انسانی را مخدوش نموده، بهعنوان سربازان و رهروان پرچمدار و فاتح آن جامعهآرمانی با فدای حداكثر بهنبرد تمام عیار برای سرنگونی رژیم دجال و ضدبشری قیام كردند و اینراه پرشكوه را تا بهآخر ادامه خواهند داد
بشارت موعود خجسته
سرداب امام زمان كه آن حضرت آخرين بار از اين نقطه از ديده ها پنهان شد
«آگاه باشید كه فردا خواهد آمد، فردا خواهد آمد با آنچه كه آنرانمیشناسید. فرمانروایی خواهد آمد، غیر از تبار شاهان و فرمانروایان، او حاكمان را بهسبب بدیها و ستمهایشان مورد بازخواست قرار خواهد داد. زمین ارزشمندترین ذخایر خود را برای او آشكار خواهد ساخت و كلید همه گنجینههایش را تسلیم او خواهد نمود. و او قسط و عدل را آنچنان كه شایسته آن است بهشما خواهد نمود و آنچه را كه از كتاب (قرآن) و سنت پیامبر بهفراموشی سپرده شده، احیا خواهد كرد. (قسمتی از خطبه 138 نهجالبلاغه ـ علی علیهالسلام)
روایت
بهروایت ابوداود در كتاب معروفش «سنن»، علی(ع) از قول پیامبر(ص) نقل كرده كه پیامبر فرمود: «چنانچه یكروز هم از عمر جهان مانده باشد، بهتأكید خداوند مردی از خاندان مرا برمیانگیزد تا زمین را مشحون از عدل و داد كند چنانچه از جور و ستم انباشته شده است. چنانكه قلب امت محمد را از بینیازی سرشار كند و عدالت او برامت فراگیر باشد
او از ما خواهد بود و خداوند بهدست او دین اسلام را بهنهایت كمال میرساند چنانكهبه دست ما پایهگذاری فرمود».
اول - خصلت «مشحون و پركردن زمین از عدل» كه در نمونه یكم تصریح شده است.
دوم - مفهوم «عدل» كه بهصراحت دامنهاش را شامل عدالت اجتماعی و توزیع درست ثروت میشناساند، آنهم نهتنها توزیع عادلانه ثروت بلكه بینیازكننده. قابل توجه است كه مفهموم «بینیازی» بهپیشرفت فكری و اخلاقی نیز ناظر است همانگونه كه -مطابق متن حدیث- وقتی شخص در مییابد كه از دیگران حریصتر است، احساس پشیمانی كرده و ثروت دریافتی را بهخزانه بازپس میدهد.
سوم - بهنهایت كمال رسیدن دین در دوران عادلانه مهدی، امری كه در دوران نخست اسلامی تنها بنیانگذاری شده بود. این حدیث، بهموضوع ارتباط بلوغ و اكمال دین با گستردگی عدالت و بی نیازی مردم اشاره دارد.
جامعه بیطبقه توحیدی، مضمون بشارت علی(ع)
اما بهجاست كه همینجا، بیان مشروحتر و ریزتری از وضعیت اقتصادیاجتماعی دوران مهدی(عج) را بخوانیم كه امام علی(ع) بیان فرموده و در نهجالبلاغه نیز در ردیف خطبهها درج شده است.. این خطبه همان است كه از دیرباز مورد توجه مجاهدین خلق بوده و آنرابهعنوان بیان و تصویری معتبر از جامعه بیطبقه توحیدی بهصورت زیر تدوین كرده و بهرواجش همت گماشتهاند. فهرست مشخصات تدوینشده از جامعه آرمانی امامزمان مهدی(عج)، یعنی جامعه بیطبقه توحیدی، بهقرار زیر است:
- حداكثر رشد تكنولوژی تا هیچ نقطهای از زمین، ناخرم و ناآباد باقی نمانده باشد.
- ظلم و ستم و بهرهكشی ریشهكن شده، اثری از طبقات استثمارگر در میان نباشد.
- تفكر پولی و اقتصاد كالایی منقضی شده باشد.
- هیچ زمینهای برای جنگ و برادركشی باقی نمانده باشد.
- مرزهای قومی، ملی، نژادی و طبقاتی، بیمعنی شده و فروریخته باشد.
- طبیعتاًً در چنین شرایطی، همه مفاسد، فحشا، خیانت و دزدی، ریشهكن شده است.
جامعهتوحیدی ونفی طبقات دربشارت مهدی موعود
مسعود رجوی، نیمهشعبان، آبان1379
آقای مسعود رجوی طی سخنانی پس از تأكید برتضاد بنیادین نگرش مجاهدین با رویكرد مرتجعان، پیام مجاهدین خلق ایران در نیمهشعبان سالو 6مشخصهذكرشده در آنرا دربارهجامعهتوحیدی و نفی طبقات مرورنمود و سپس هفتمین مشخصه را بر آنها افزود. در زیر بخش گزیدهای از این سخنرانی كه درباره حتمیت ”ظهور موعود منتظر” است، از نظرتان میگذرد:
قائم منتظَر (ایستاده و قیامكنندهیی كه انتظارش را میكشند) بیان عینی و سمبل و نماد همین فلسفه است. چنین نیست كه تا بهآخر، جهل و ارتجاع، استیلا و حاكمیت داشته باشد. چنین نیست كه خونها هدر برود. چنین نیست كه زمین و زمان را صاحبی نباشد. نه، حتماً كه هست. آری كسی هست كه میآید.امید و انتظار همهمحرومان و ستمكشان است. آرمان همهسركوبشدگان و زحمتكشان است. بهفریب و ریا و دجالیت خاتمه میدهد.بر دوگانگیها و شكافهای تاریخی و طبقاتی مُهر پایان میزند.تاریخ حقیقی انسان را بازمیگشاید. چنین نیست كه وعدهها میانتهی و بیمعنی باشند. تغییرات و تطورات اجتماعی، سرانجام بهرفع هرگونه ستم و زنجیر و محو طبقات و بهرهكشی انسان از انسان منجر خواهد شد. بینالملل ستمكشان و رنجبران، بینالملل عدالت و آزادی، بینالملل آزادی و یگانگی ـیگانگی مبتنی برآزادیـمحقق میشود».
تقدیم آرم سازمان مجاهدین بهخاكپای امام زمان
آقای مسعود رجوی، رهبرمجاهدین در سال68 هنگام زیارت از مشاهد متبركهدهمین و یازدهمین پیشوایان تشیع انقلابی و سردابغیبت امام زمان در سامرا، آرم سرخفام سازمان مجاهدین خلق را بهخاكپای حضرت امام زمان (عج)تقدیم كرد و گفت:
«ای صاحب زمین و زمان،ای پرچمدار و فاتح جامعهبیطبقهتوحیدی و ای بشارتبخش رهایی و یگانگی.سربازان مجاهد تو در ایران نزدیك بهربع قرن است كه سر بر قدوم تو میسایند.این سمبل و این شعار پرتوی از پیام خود توست.پرتوی از پیام خود تو در ایران شاهزده و خمینیگزیده.اجازه میخواهیم تا بهوكالت از طرف شهید بنیانگذارمان محمد حنیف كه رهرو راه تو بود و تو، او و سازمان او را در كنف حمایت خودت گرفتی و در طول این ربع قرن و در برابر انواع توطئهها و نامردمیها حفاظت كردی،این را بهخودت تقدیم كنیم.اینرا برای خودت بردار چراكه از آغاز هم از آن تو بود.پس باز هم آنرادر كنف حمایت خودت بگیر.ستارهها و شهدایش را هم با فهرست اسامیشان كه همه زمینهسازان موكب تو هستند از این پیشتر بهجدّت حسین تقدیم كردهایم.این امانتی است كه پرتوی از كار و راه خود تو در آن متجلی است. در این ربع قرن هر آنچه كه نیكی و خیر و پرتو توحید بود،از آن تو بود و هر آنچه غیر از این، از آن ما.همهنیكیها را در زیر چتر تو داشتیم.خوبیها تماماً از تو،از تلقی، از آئین و ایدئولوژی تو بود.مگر تو شمشیر آختهخدا و زمان علیه خمینیصفتان نیستی؟این داستان یك ربع قرن، رنج و شكنج و اسارت و تبعید و جانبازی و خونفشانیست؛ از انبوه رزمندگان آزادی و خواهران و برادران مجاهد؛ از زنهای باردار تا نوباوهها و مادران و پدران كهنسال؛ از داستان حنیف و محسن و بدیعزادگان تا اشرف و موسی و هر آنكه در نبردهای آزادیبخش جان باخت و برای آزادی بهشعلههای آتش سلام كرد. این داستان كسانیست كه از ربع قرن پیش پا در راه تو گذاشتند.اقلیمها را چرخیدند و بر پای وصیتنامهها و سنگهای مزارشان آرمان و شعار تو،یعنی جامعهیی توحیدی و عاری از طبقات كه از آن توست ثبت شده و باز هم ثبت خواهد شد.نسل ما هدیهیی بالاتر از این برای تو نداشت و با تقدیم آن باز هم سر بر قدوم تو میساید».
نكاتی درباره تولد و شرایط زندگی امام زمان قبل از غیبت
تولد و زندگانی معجزآسای وارث زمین و صاحب زمان، مهدی موعود(ع)، خاطره معجزات چند پیامبر اولوالعزم را دوباره در تاریخ اسلام و تشیع زنده و آشكار كرده است. از میلاد موسی(ع) گرفته كه حمل و ولادتش از چشم وگوش جاسوسان فرعون پوشیده ماند تا زادهشدن مسیح(ع) از مریم عذرا كه در گاهواره زبانآور شد و رسالت خویش را بشارت داد وتا معجزه عمر نوح(ع)، پیامبری كه فقط 950سال را بیخستگی صرف دعوتش كرد.
امام دوازدهم ما شیعیان، ابوالقاسم حجةابنالحسن، ملقب بهمهدی و حجت و قائم، در جمعه 15شعبان 255هجری (مطابق 26ژوییه 869میلادی) در شهر سامرا، یكصدكیلومتری شمال بغداد، بهدنیا آمد. او همنام پیامبر(ص) نامگذاری شد، نامی كه در امتداد پنهانكاری شیعیان از دشمن، بر زبان آورده نمیشود. مهدی(ع) فرزند حسنابنعلی العسكری، امام یازدهم(ع) و «ملكه» یا «ملیكه»، بانویی از یك خاندان فرمانروا در سرزمینهای روم شرقی و از نوادگان شمعون، حواری مسیح(ع) است كه در میان خاندان پیامبر(ص) نرجس نامیده شد.
پنهانكاری كامل از آغاز ولادت
امام حسن عسكری كه بیشتر عمر 28سالهاش را در زندان یا تحتنظر در یك پادگان لشكریان عباسی زیسته و بههمین سبب با نام رمز «عسكری» (نظامی) یاد میشد، سومین پیشوای شیعیان پس از امام نهم و دهم بود كه در سنین جوانی بهدست عباسیان كشته شدند اما دشمن نتوانست بههدفش كه خاموشی جنبش پیچیده و رازدار شیعیان بود، برسد این جنبش بدون دسترسی عادی بهامامان رهبریكننده خویش، در جایجای سرزمینهای بزرگ اسلامی پایگاه و نفوذ بسیاری داشت.
برای همین، سیاست «معتمد» خلیفه عباسی براین شد كه علاوه بر قتل امام یازدهم، نگذارد كه هیچ فرزندی از وی باقی بماند مبادا كه امامت ادامه پیدا كند. بهخصوص كه بنیعباس مانند همه مسلمانان میدانستند كه پیامبر(ص) بشارت داده كه پیشوایان پس از وی 12نفرند كه بهدست آخرینشان «مهدی»، پهنه گیتی زیر چتر عدالت امان خواهد یافت و بیدادگری ریشهكن خواهد شد، بشارتی كه حتی توسط راویان معتبر اهلسنت از چندین صحابی معروف و معتبر روایت شده و همه گرایشهای مسلمانان از آن باخبرند و در بسیاری از همین روایات نام و نشان مهدی موعود(ع) نیز بهصراحت آمده است.
در برابر این سیاست، لاجرم مسئولیت امام حسن عسكری(ع) نیز مكتوم داشتن تمامی اطلاعات مربوط بهامام مهدی(ع) بود از ماقبل تولد تا فراهمآمدن ایمنی كامل. این مشی توسط امام یازدهم و نزدیكان محرم رازش چنان با موفقیت پی گرفته و اجرا شد كه نهتنها شبكه جاسوسان معمولی، بلكه برادر آن حضرت یعنی جعغرابنعلی خائن كه به«جعفر كذاب» معروف است و با خلیفه عباسی همكاری داشت، بهرغم برقراری رفتوآمدهای فامیلی، از وجود و تولد چنین فرزندی در تمامی مدت 5ساله تا شهادت امام یازدهم، بیخبر نگهداشته شد و پس از آنهم هیچگونه رد و دسترسی بهوی نداشت.