گردهمایی ۱۸ژوئن در پاریس

گردهمایی ۱۸ژوئن در پاریس
گردهمایی ۱۸ژوئن در پاریس

پیروزی عدالت و مقاومت در کودتای ننگین ۱۷ژوئن

«در جایی که هنوز یک قطره قانون و یک ذره آزادی و وجدان وجود دارد، تردید نکنید که ما پیروز می‌شویم. مبارزه بر سر حذف یاوه‌ی تروریستی، مبارزه‌ای است با پیروزی محتوم»

اخبار فارسی از سیمای آزادی تلویزیون ملی ايران

اخبار فارسی از سیمای آزادی تلویزیون ملی ايران
اخبار فارسی از سیمای آزادی تلویزیون ملی ايران

To Listen click on the link Below PLZ برنامه زنده رادیو سیمای آزادی

To Listen click on the link Below PLZ برنامه زنده رادیو سیمای آزادی
To Listen click on the link Above PLZ برنامه زنده رادیو سیمای آزادی

مشخصات ماهواره جديد را به دوستان و آشنايان خود بدهيد و در هرجا كه مي توانيد , منتشر كنيد

مشخصات ماهواره جديد را به دوستان و آشنايان خود بدهيد و در هرجا كه مي توانيد , منتشر كنيد
برنامه سيماي آزادي , تلویزیون ملی ایران از اين پس علاوه بر ماهواره تل استار 12 , بر روي ماهواره يوتل ست و هاتبرد ۱۳ نيز پخش مي شود

مشخصات ماهواره جديد را به دوستان و آشنايان خود بدهيد و در هرجا كه مي توانيد , منتشر كنيد

EUROPE – MIDDLE EAST: Hot Bird at 13°E, بصورت M PEG 4 / HD Frequency:11541 MHz, Polarity: Verical, Symbol rate:22.000, FEC: 5/6, Eutelsat E7B ( W3A) at 7.0°E, ت M PEG 2 / SD Frequency:10721 MHz, Polarity: Horizontal, Symbol rate:22.000, FEC: 3/4, تماشای پخش زنده تصویر و صدای سیمای آزادی بر روی اینترنت https://hambastegimeli.com/%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C https://iranntv.com/%D9%BE%D8%AE%D8%B4-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87/

مشخصات ماهواره تل استار 12 ,برنامه سيماي آزادي , تلویزیون ملی ایران

EUROPE – MIDDLE EAST: Telstar 12, 15°W, Frequency: 12589 MHz, Polarity: Vertical, Symbol rate: 4503, FEC: 1/2

نيز پخش مي شود AMERICA - CANADA براى Galaxy 19.برنامه سيماي آزادي بر روي ماهواره

NORTH AMERICA & CANADA, Galaxy 19 at 97.0°W, Frequency: 11867 MHz, Polarity: Vertical, Symbol rate: 22.000, FEC: 2/3, Transponder: 7

قیام تا پیروزی , جنگ صد برابر تا سرنگونی- پیام به جوانان اشرف‌نشان و نیروهای انقلاب دموکراتیک مردم

قیام تا پیروزی , جنگ صد برابر تا سرنگونی- پیام به جوانان اشرف‌نشان و نیروهای انقلاب دموکراتیک مردم
قیام تا پیروزی , جنگ صد برابر تا سرنگونی- پیام به جوانان اشرف‌نشان و نیروهای انقلاب دموکراتیک مردم ایران - مسعود رجوی- ۲۹بهمن ۱۳۸۹

فیلم - خروش بهمن فراخوان به اعتراض و قیام علیه دیکتاتوری - مسعود رجوی ۹بهمن ۱۳۸۹

فیلم - خروش بهمن فراخوان به اعتراض و قیام علیه دیکتاتوری - مسعود رجوی ۹بهمن ۱۳۸۹
- To View the Videos,DOUBLE Click on the Image Above, Wait few seconds,Then Scroll down 1/4 of the page and Choose the Video PLZ- فیلم - خروش بهمن فراخوان به اعتراض و قیام علیه دیکتاتوری - مسعود رجوی ۹بهمن ۱۳۸۹

فراخوان فوری عفو بین الملل برای جلوگیری از اعدام ۷ زندانی سیاسی - TAKE URGENT ACTION IN 3 STEPS! RE

فراخوان فوری عفو بین الملل برای جلوگیری از اعدام ۷ زندانی سیاسی - TAKE URGENT ACTION IN 3 STEPS! RE
فراخوان فوری عفو بین الملل برای جلوگیری از اعدام ۷ زندانی سیاسی - TAKE URGENT ACTION IN 3 STEPS! Mullah's REGIME PLANS TWO MORE POLITICAL EXECUTIONS ANY DAY

خوشا به اين ايستادگي و اين سرفرازي اشرف نشان

خوشا به اين ايستادگي و اين سرفرازي اشرف نشان
من خاک اشرف رازیارت کردم آری - به یاد قهرمان مجاهد خلق علی صارمی

فراخوان خانواده های مجاهدین در واشینگتن تایمز امروز چاپ شد

فراخوان خانواده های مجاهدین در واشینگتن تایمز امروز چاپ شد
فراخوان خانواده های مجاهدین در واشینگتن تایمز امروز چاپ شد

به‌یاد شهدای قهرمان جعفر کاظمی و محمدعلی حاج‌آقایی

به‌یاد شهدای قهرمان جعفر کاظمی و محمدعلی حاج‌آقایی
به‌یاد شهدای قهرمان جعفر کاظمی و محمدعلی حاج‌آقایی

شهادت زندانی سیاسی مجاهد والامقام محسن دکمه‌چی بر اثر محدودیت عمدی از مداوا

شهادت زندانی سیاسی  مجاهد والامقام محسن دکمه‌چی  بر اثر محدودیت عمدی از مداوا
شهادت زندانی سیاسی مجاهد والامقام محسن دکمه‌چی بر اثر محدودیت عمدی از مداوا

شهیدان پاکباز مجاهد خلق در حماسه 19فروردین ۱۳۹۰ - حماسه‌سازان دفاع از آزادی و شرافت ملت ایران - شه

شهیدان پاکباز مجاهد خلق در حماسه 19فروردین ۱۳۹۰  - حماسه‌سازان دفاع از آزادی و شرافت ملت ایران - شه
شهیدان پاکباز مجاهد خلق در حماسه 19فروردین ۱۳۹۰ - حماسه‌سازان دفاع از آزادی و شرافت ملت ایران - شهیدان قهرمان اشرف

خروش اشرف - 17دی 89

خروش اشرف - 17دی 89
خروش اشرف - 17دی 89

فراخوان به لغو محاصره اشرف و دسترسي آزادانه بيماران به خدمات پزشكيInhumane restrictions on Camp Ash

فراخوان به لغو محاصره اشرف و دسترسي آزادانه بيماران به خدمات پزشكيInhumane restrictions on Camp Ash
http://www.gopetition.com/petition/40751.html

شهر پایداری و شرف اشرف

شهر پایداری و شرف اشرف
شهر پایداری و شرف اشرف

In support of camp-ashraf Patients

In support of camp-ashraf Patients
http://www.gopetition.com/petition/40751.html

We Demand the Immediate Release of Arzhang Davoudi! Over Two Months on Hunger Strike!

We Demand the Immediate Release of Arzhang Davoudi! Over Two Months on Hunger Strike!
پتیشن برای نجات جان ارژنگ داوودیWe Demand the Immediate Release of Arzhang Davoudi! Over Two Months on Hunger Strike!

گرامی باد حماسه سرخ بهمن، راهگشای بهاران سبز آزادی

گرامی باد حماسه سرخ بهمن، راهگشای بهاران سبز آزادی
گرامی باد حماسه سرخ بهمن، راهگشای بهاران سبز آزادی

گرا‌می با‌‌د خا‌‌طره‌‌‌‌‌‌‌ تا‌‌بنا‌‌ك 30هزار زند‌ا‌‌نی سیا‌‌سی قتل‌عا‌‌م‌‌شد‌‌ه د‌‌ر سا‌ل67

گرا‌می با‌‌د خا‌‌طره‌‌‌‌‌‌‌ تا‌‌بنا‌‌ك 30هزار زند‌ا‌‌نی سیا‌‌سی قتل‌عا‌‌م‌‌شد‌‌ه د‌‌ر سا‌ل67
گرا‌می با‌‌د خا‌‌طره‌‌‌‌‌‌‌ تا‌‌بنا‌‌ك 30هزار زند‌ا‌‌نی سیا‌‌سی قتل‌عا‌‌م‌‌شد‌‌ه د‌‌ر سا‌ل67

شهر پایداری و شرف اشرف

شهر پایداری و شرف اشرف
شهر پایداری و شرف اشرف

با ياد شهيدان قهرمان و پاکباز شهر پایداری و شرف اشرف وقيام سراسري ايران

با ياد شهيدان قهرمان و پاکباز شهر پایداری و شرف اشرف وقيام سراسري ايران
با ياد شهيدان قهرمان و پاکباز شهر پایداری و شرف اشرف وقيام سراسري ايران

حماسه اشرف ۶ و ۷ مرداد ۸۸ - در ۶ و ۷ مرداد چه گذشت ...

حماسه اشرف ۶ و ۷ مرداد  ۸۸ - در ۶ و ۷ مرداد  چه گذشت ...
حماسه اشرف ۶ و ۷ مرداد ۸۸ - در ۶ و ۷ مرداد چه گذشت ...

بمناسبت بیست و دومین سالگرد حماسه کبیر عقیدتی ، میهنی فروغ جاویدان

بمناسبت بیست و دومین سالگرد حماسه کبیر عقیدتی ، میهنی فروغ جاویدان
بمناسبت بیست و دومین سالگرد حماسه کبیر عقیدتی ، میهنی فروغ جاویدان

استراتژی قیام وسرنگونی, سلسله آموزش برای نسل جوان در داخل کشور

استراتژی قیام وسرنگونی, سلسله آموزش برای نسل جوان در داخل کشور
استراتژی قیام وسرنگونی, سلسله آموزش برای نسل جوان در داخل کشور- مسعود رجوی - 30 دی 1388 To Read , Click on the Blue Image Above, Wait few seconds,Then Scroll down 1/3 of the page PLZ

استراتژی قیام وسرنگونی, سلسله آموزش برای نسل جوان در داخل کشور- مسعود رجوی - 30 دی 1388

استراتژی قیام وسرنگونی, سلسله آموزش برای نسل جوان در داخل کشور- مسعود رجوی - 30 دی 1388
استراتژی قیام وسرنگونی, سلسله آموزش برای نسل جوان در داخل کشور- مسعود رجوی - 30 دی 1388 - To View the Videos,DOUBLE Click on the Image Above, Wait few seconds,Then Scroll down 1/4 of the page and Choose the Video PLZ

درس آتشين چهارشنبهسورى , پيام بهآتشافروزان و نسل قيام , پيش بهسوى بهار آزادى .. - مسعود رجوى -

درس آتشين چهارشنبهسورى , پيام بهآتشافروزان و نسل قيام , پيش بهسوى بهار آزادى .. - مسعود رجوى -
To read, PLZ Click On The Above Imageدرس آتشين چهارشنبهسورى , پيام بهآتشافروزان و نسل قيام , پيش بهسوى بهار آزادى - مسعود رجوى - 25اسفند 88

شعلههاى خيزش سراسرى براى سرنگونى رژيم ضدبشرى

شعلههاى خيزش سراسرى براى سرنگونى رژيم ضدبشرى
شعلههاى خيزش سراسرى براى سرنگونى رژيم ضدبشرى

شعلههاى خيزش سراسرى براى سرنگونى رژيم ضدبشرى

شعلههاى خيزش سراسرى براى سرنگونى رژيم ضدبشرى
مى كشيم ازدهن گرگ برون -انقلابى كه به سرقت بردند»«مرگ بر ديكتاتور»، «مرگ بر خامنهاى

شعلههاى خيزش سراسرى براى سرنگونى رژيم ضدبشرى

شعلههاى خيزش سراسرى براى سرنگونى رژيم ضدبشرى
مى كشيم ازدهن گرگ برون -انقلابى كه به سرقت بردند»«مرگ بر ديكتاتور»، «مرگ بر خامنهاى

شعلههاى خيزش سراسرى براى سرنگونى رژيم ضدبشرى

شعلههاى خيزش سراسرى براى سرنگونى رژيم ضدبشرى
مى كشيم ازدهن گرگ برون -انقلابى كه به سرقت بردند»«مرگ بر ديكتاتور»، «مرگ بر خامنهاى

مى كشيم ازدهن گرگ برون -انقلابى كه به سرقت بردند» «مرگ بر ديكتاتور»، «مرگ بر خامنهاى

مى كشيم ازدهن گرگ برون -انقلابى كه به سرقت بردند» «مرگ بر ديكتاتور»، «مرگ بر خامنهاى
مى كشيم ازدهن گرگ برون -انقلابى كه به سرقت بردند» «مرگ بر ديكتاتور»، «مرگ بر خامنهاى

درزمستان سياه آخوندى در آستانه باز پس گيرى انقلاب به سرقت رفته به پيش.

درزمستان سياه آخوندى در آستانه باز پس گيرى انقلاب به سرقت رفته به پيش.
بهمن سرنگوني - در زمستان‌ سياه آخوندى، با نسيم روحافزاى بهارى و خروش خشم بهمنى توفانى‌ ، در آستانه بازپس گيرى انقلاب به سرقت رفته

مى كشيم ازدهن گرگ برون -انقلابى كه به سرقت بردند» «مرگ بر ديكتاتور»، «مرگ بر خامنهاى

مى كشيم ازدهن گرگ برون -انقلابى كه به سرقت بردند» «مرگ بر ديكتاتور»، «مرگ بر خامنهاى
مى كشيم ازدهن گرگ برون -انقلابى كه به سرقت بردند» «مرگ بر ديكتاتور»، «مرگ بر خامنهاى

براي جلوگيري از كشتار بيشتر ساكنان بي سلاح و بي دفاع اشرف طومار زير را امضاء كنيد

براي جلوگيري از كشتار بيشتر ساكنان بي سلاح و بي دفاع اشرف طومار زير را امضاء كنيد
ww.gopetition.com/online/31662.html Online petition - Stop War Crimes in Ashraf

Sign the petition to prevent further massacre of unarmed and defenseless residents of Ashraf .


با سلام
درخواست حمايت از همه آزاديخواهان و مدافعين حقوق بشر در جهان
جنايت جديد جنگي در اشرف را متوقف كنيد


Sign the petition to prevent further
massacre of unarmed and defenseless
residents of Ashraf.

http://www.gopetition.com/online/31662.html

Online petition - Stop War Crimes in Ashraf

درخواست حمايت از همه آزاديخواهان و مدافعين حقوق بشر در جهان
جنايت جديد جنگي در اشرف را متوقف كنيد
ضمن قدرداني از حمايتهاي شما در دفاع از حقوق ساكنين اشرف پس از حمله مرگبار نيروهاي عراقي به كمپ اشرف در اواخر ماه ژوئيه كه 11 كشته ، 500 مجروح و 36 ساكن ربوده شده در بر داشت ، اخيرا مطلع شديم كه رژيم فاشيست تروريست حاكم بر ايران در صدد است كه كمپ اشرف ، محل استقرار اپوزيسيون دمكراتيك ايران، را نابود و ساكنين آن را بدست دولت عراق كشتار كند.
طرح رژيم جنايت پيشه آخوندي آن طور كه در برخي سايتها و منابع وابسته به رژيم نيز منعكس شده است اين است كه از طريق دولت عراق با حملات مرگبار ساكنين اشرف را به زور جابجا نموده و آنها را به صحراهاي سماوه در جنوب عراق منتقل نمايد و به اين ترتيب راه را براي كشتار ساكنان بيدفاع اشرف فراهم نمايد.
همبستگي همه ايرانيان آزاديخواه در سراسر جهان و تلاشهاي بيدريغ هواداران مقاومت در تمامي كشورها نشان داد كه ميتوان توطئه هاي رژيم آخوندي را به شكستي براي او تبديل نمود. لذا شما را به پيوستن كمپين بين المللي دفاع از اشرف كه دفاع از ايران و ايراني است فرا ميخوانيم
از طرف كمپين دفاع از حقوق ساكنان اشرف ، يك پتيشن در آدرس ذيل گذاشته شده كه خواهان دخالت دبيركل ملل متحد و ارگانهاي مربوطه آن براي اذعان به حقوق ساكنان اشرف و وادار نمودن دولت عراق به رعايت اين حقوق ميباشد:

http://www.gopetition.com/online/31662.html

Online petition - Stop War Crimes in Ashraf

از شما دوستان عزيزم ميخواهم همچنانكه همواره مدافع حقوق بشر و حامي آزاديخواهان بوده ايد، جنايت جنگي جديد رژيم آخوندي را نيز با امضاء اين پتيشن متوقف كنيد و از خانواده, فاميل, دوستان و همكاران خود بخواهيد به اين امر انساندوستانه ملحق شوند و تا آنجا كه برايتان امكان دارد در ارسال و درخواست كمك از سايرين با ما همياري كنيد. مطمئن باشيد هر امضاي شما در نجات جان يك انسان، و جلوگيري از يك جنايت جنگي ديگر بدست جنايتكاران رژيم آخوندي در اشرف موثر است و ما را به پيروزي نهايي يعني آزادي ايران عزيزمان نزديك ميكند.
همچنين بسيار خوشحال خواهيم شد كه در اين مسير ما را با پيشنهادات و ر اهنمايي هاي خود حمايت نماييد

با تشكر و به اميد موفقيت
از طرف كمپين هماهنگ كننده حاميان اشرف




http://www.gopetition.com/online/31662.html

Online petition - Stop War Crimes in Ashraf

پيروزى بزرگ مقاومت ايران مبارك مبارك

پيروزى بزرگ مقاومت ايران مبارك مبارك
پيروزى بزرگ مقاومت ايران مبارك مبارك

درخواست حمايت از همه آزاديخواهان و مدافعين حقوق بشر در جهان - جنايت جديد جنگي در اشرف را متوقف كنيد

با سلام درخواست حمايت از همه آزاديخواهان و مدافعين حقوق بشر در جهان جنايت جديد جنگي در اشرف را متوقف كنيد Sign the petition to prevent further massacre of unarmed and defenseless Online petition - Stop War Crimes in Ashraf ضمن قدرداني از حمايتهاي شما در دفاع از حقوق ساكنين اشرف پس از حمله مرگبار نيروهاي عراقي به كمپ اشرف در اواخر ماه ژوئيه كه 11 كشته ، 500 مجروح و 36 ساكن ربوده شده در بر داشت ، اخيرا مطلع شديم كه رژيم فاشيست تروريست حاكم بر ايران در صدد است كه كمپ اشرف ، محل استقرار اپوزيسيون دمكراتيك ايران، را نابود و ساكنين آن را بدست دولت عراق كشتار كند. طرح رژيم جنايت پيشه آخوندي آن طور كه در برخي سايتها و منابع وابسته به رژيم نيز منعكس شده است اين است كه از طريق دولت عراق با حملات مرگبار ساكنين اشرف را به زور جابجا نموده و آنها را به صحراهاي سماوه در جنوب عراق منتقل نمايد و به اين ترتيب راه را براي كشتار ساكنان بيدفاع اشرف فراهم نمايد. همبستگي همه ايرانيان آزاديخواه در سراسر جهان و تلاشهاي بيدريغ هواداران مقاومت در تمامي كشورها نشان داد كه ميتوان توطئه هاي رژيم آخوندي را به شكستي براي او تبديل نمود. لذا شما را به پيوستن كمپين بين المللي دفاع از اشرف كه دفاع از ايران و ايراني است فرا ميخوانيم از طرف كمپين دفاع از حقوق ساكنان اشرف ، يك پتيشن در آدرس ذيل گذاشته شده كه خواهان دخالت دبيركل ملل متحد و ارگانهاي مربوطه آن براي اذعان به حقوق ساكنان اشرف و وادار نمودن دولت عراق به رعايت اين حقوق ميباشد http://www.gopetition.com/online/31662.html Online petition - Stop War Crimes in Ashraf از شما دوستان عزيزم ميخواهم همچنانكه همواره مدافع حقوق بشر و حامي آزاديخواهان بوده ايد، جنايت جنگي جديد رژيم آخوندي را نيز با امضاء اين پتيشن متوقف كنيد و از خانواده, فاميل, دوستان و همكاران خود بخواهيد به اين امر انساندوستانه ملحق شوند و تا آنجا كه برايتان امكان دارد در ارسال و درخواست كمك از سايرين با ما همياري كنيد. مطمئن باشيد هر امضاي شما در نجات جان يك انسان، و جلوگيري از يك جنايت جنگي ديگر بدست جنايتكاران رژيم آخوندي در اشرف موثر است و ما را به پيروزي نهايي يعني آزادي ايران عزيزمان نزديك ميكند همچنين بسيار خوشحال خواهيم شد كه در اين مسير ما را با پيشنهادات و ر اهنمايي هاي خود حمايت نماييد با تشكر و به اميد موفقيت از طرف كمپين هماهنگ كننده حاميان اشرف Online petition - Stop War Crimes in Ashraf

براى مقابله با فيلترينگ رژيم از آدرسهاى زير استفاده كنيد

براى مقابله با فيلترينگ رژيم از آدرسهاى زير استفاده كنيد
براى مقابله با فيلترينگ رژيم از آدرسهاى زير استفاده كنيد

براى مقابله با فيلترينگ رژيم از آدرسهاى زير استفاده كنيد

همميهن عزيز: آدرسهاى جديد سايت سازمان مجاهدين را به اطلاع دوستان و آشنايان خود برسانيد براى مقابله با فيلترينگ رژيم از آدرسهاى زير استفاده كنيد http://raha.dnsdojo.org http://raha.dnsdojo.org http://azadi.dyndns.ws http://azadi.dyndns.ws http://azadi.dynalias.org http://azadi.dynalias.org http://azadi.dynalias.net http://azadi.dynalias.net http://azadi.dynalias.com http://azadi.dynalias.com http://azadi.does-it.net http://azadi.does-it.net http://azadi.dnsdojo.com http://azadi.dnsdojo.com http://azadi.dnsalias.org http://azadi.dnsalias.org http://azadi.dnsalias.net http://azadi.dnsalias.net http://azadi.dnsalias.com http://azadi.dnsalias.com http://azadi.cechire.com http://azadi.cechire.com

براى مقابله با فيلترينگ رژيم از آدرسهاى زير استفاده كنيد

براى مقابله با فيلترينگ رژيم از آدرسهاى زير استفاده كنيد
همميهن عزيز: آدرسهاى جديد سايت سازمان مجاهدين را به اطلاع دوستان و آشنايان خود برسانيد - براى مقابله با فيلترينگ رژيم از آدرسهاى زير استفاده كنيد

هفته همبستگى با اشرف و جوانان بپاخاسته در ميهن

هفته همبستگى با اشرف و جوانان بپاخاسته در ميهن
هفته همبستگى با اشرف و جوانان بپاخاسته در ميهن

بازگشايى دانشگاهها و مدارس در امتداد قيامها و شعلهورتركردن آن، يكبار ديگر اركان ولى فقيه درهمشكسته

بازگشايى دانشگاهها و مدارس در امتداد قيامها و شعلهورتركردن آن، يكبار ديگر اركان ولى فقيه درهمشكسته
بازگشايى دانشگاهها و مدارس در امتداد قيامها و شعلهورتركردن آن، يكبار ديگر اركان ولى فقيه درهمشكسته را لزرانتر مىكند

Petitionدرخواست حمايت از همه آزاديخواهان و مدافعين حقوق بشر در جهان - جنايت جديد جنگي در اشرف

Bookmark and Share
ww.gopetition.com/online/31662.html Online petition - Stop War Crimes in Ashraf Sign the petition to prevent further massacre of unarmed and defenseless residents of Ashraf . درخواست حمايت از همه آزاديخواهان و مدافعين حقوق بشر در جهان - جنايت جديد جنگي در اشرف را متوقف كنيد ww.gopetition.com/online/31662.html Online petition - Stop War Crimes in Ashraf Stop War Crimes in Ashraf Petition

شهر پایداری و شرف اشرف

شهر پایداری و شرف اشرف
شهر پایداری و شرف اشرف

In support of camp-ashraf Patientsفراخوان به لغو محاصره اشرف و دسترسي آزادانه بيماران به خدمات پزشك

In support of camp-ashraf Patientsفراخوان به لغو محاصره اشرف و دسترسي آزادانه بيماران به خدمات پزشك
فراخوان به لغو محاصره اشرف و دسترسي آزادانه بيماران به خدمات پزشكيInhumane restrictions on Camp Ashraf patients by Iraqi forcess - Nov.12, 2010

Monday, May 23, 2011

ولادت فاطمه زهرا (س) مبارک باد




خجسته میلاد فاطمه، میلاد زنی است که بدون درک و معرفت او، شناختن و برخورداری از پیامهای اسلام، میسر نیست. و گواه این‌حقیقت، همانا کلام و وصیت معروف پیامبر اسلام(ص) است که مکرراًً می‌فرمود: «در میان شما دو‌ میراث گرانبها باقی ‌می‌گذارم که از یکدیگر جدایی‌ناپذیرند و پس‌از من در‌ صورت آویختن به‌آنها هرگز گمراه نخواهید شد. این‌دو‌ میراث عبارتند از ”قرآن“ و ”اهل‌بیت“ و ”عترت“ من». و خود آن‌ حضرت فراوان تصریح و تکرار می‌کرد که «اهل‌بیت پیامبر(ص) عبارتند از: فاطمه و همسرش علی، فاطمه و فرزندانش حسن و حسین(ع) ».

فاطمه(ع) چهارمین دختر پیامبر اسلام حضرت‌محمد(ص) و حضرت خدیجه است(ع). این‌خاندان دارای 6فرزند شدند که 4تن از آنها دختر و 2تن پسر بودند. پسران، قاسم و طاهر نام ‌داشتند و دختران به‌ترتیب زینب، رقیه، ام‌کلثوم و فاطمه(ع) نامیده شدند. به‌نوشته مورخان معروف، قاسم نخستین فرزندشان بود و پس‌از قاسم به‌ترتیب زینب، رقیه و ام‌کلثوم، یعنی سه ‌دختر به‌دنیا آمدند و سپس طاهر و آخرین فرزندشان هم فاطمه(ع) بود.

شگفتا که از این‌میان، هر‌ دو ‌پسر، یعنی قاسم و طاهر در‌ خردسالی فوت کردند و به‌ خاطر مرگ آنان و باقی‌ماندن همه دختران بود که دشمنان به‌محمد(ص) شماتت می‌کردند که آن‌حضرت «ابتر»، یعنی بی‌دنباله است. چرا‌ که به‌نظر مردمان جاهلیت پیش‌از اسلام، نسل و تبار هر ‌کسی تنها توسط پسرانش ادامه می‌یابد.

هر‌ چهار دختر این‌خاندان نیز که به‌ تمامی از اولین‌زنان پیش‌قدم در اسلام بودند، عمرهای طولانی نداشته و همگی جوان‌مرگ شدند. این‌دختران تا وفات مادرشان خدیجه(ع) در سال یازدهم پیامبری حضرت‌محمد(ص) در حیات بوده و تحت‌رهبری پدرشان پیامبر(ص) مبارزه می‌کردند و سپس مانند پدر به‌مدینه هجرت کردند. لیکن در مدینه، نخست رقیه و سپس زینب و ام‌کلثوم وفات کردند و تنها فرزندی که برای پیامبر(ص) باقی ماند، فاطمه(ع) بود که او هم پس‌از ‌تلخیهای فراق پدر و حوادث بعدی، چند ‌ماهی بیشتر عمر نکرد و در اوج جوانی، حد‌اکثر در 28سالگی، وفات کرد.

فاطمه(ع) بیش‌از 5سال نداشت که پدرش حضرت‌محمد(ص) به‌پیامبری برگزیده شد و این‌دختر از ‌خردسالی با حوادث ظهور اسلام روبرو شد و هنوز دخترکی 9-8ساله بود که دعوت و جنبش اسلام علنی شد و دشمنیهای مردم مکه با پدرش محمد(ص) اوج گرفت. چنین بود که فاطمه(ع) از همین سن‌و‌سال به‌عنوان یک پیرو جدی و مؤمن در‌ کنار پدرش پیامبر(ص) دیده می‌شود که فعالآنه از آن‌حضرت دفاع و حفاظت می‌کرده است.

در سن 11-10سالگی، فاطمه(ع) همراه با پدر و مادرش و عموم گروندگان حضرت‌محمد(ص) و حامیانش، به‌شعب ابی‌طالب تبعید شدند، و در این‌تبعید که 4سال ادامه یافت، حضور این‌دخترک، مایه دلگرمی همگان و بخصوص خدیجه(ع) بود که در ‌اثر فشارهای این‌تبعید به‌شدت نحیف و بیمار شده بود.

فاطمه(ع) اندکی پس‌از پایان تبعید، مادرش را از دست داد و به‌ فاصله چند‌ روز، ابوطالب هم، که عموی حضرت‌محمد(ص) و پدر علی(ع) و حامی مهم پیامبر(ص) بود، وفات کرد. با فوت او، مکه برای پیامبر(ص) و پیروانش نا‌امن شد و به‌فرمان آن‌ حضرت، مسلمانان، گروه‌گروه به‌مدینه مهاجرت کردند تا که خود پیامبر(ص) هم در سال سیزدهم بعثت، به‌ هجرت دست زد و فاطمه(ع) در جمع گروه کوچکی از زنان خاندان پیامبر(ص) هجرت کرد.

چند ‌ماه پس‌از هجرت به‌ مدینه، فاطمه(ع) با علی(ع) ازدواج کرد و 4فرزند نصیب این‌خاندان جدید شد‌. فرزندان فاطمه به‌ترتیب عبارتند از امام‌حسن(ع) و امام‌حسین(ع) و دو‌ خواهر، یعنی زینب‌کبری(ع) و زینب‌وسطی(ع) که به‌ام‌کلثوم معروف است‌.

فاطمه(ع) به‌لحاظ مراتب تقوی، جهاد و فضیلتهای عقیدتی، برجسته و بی‌نظیر بود و محبت پیامبر(ص) به‌وی مشهور خاص‌و‌عام است. او بسیار ساده‌زیست و زحمتکش بود و چنان‌که در تاریخ و روایتهای اسلامی فراوان آمده است، دستها و شانه‌های فاطمه(ع) در اثر کار بدنی پینه‌دار بود. پیداست که این‌همه رنج و کار بدنی، برای گذران یک خانواده کوچک و ساده‌زیست ضرورت نداشت.

ایثار فاطمه(ع) در بخشندگی و انفاق، یعنی مقدم‌داشتن نیاز دیگران بر‌ خویش، زبانزد بود. در یک مورد که او و همسر و فرزندانشان سه ‌روز روزه‌دار بوده و طی هر ‌سه‌ روز به‌خاطر بخشش خوراکی خود، ‌ روزه را بدون سحری و افطاری ادامه دادند، در قرآن‌مجید مورد ستایش قرار گرفته است (آیه8 سوره انسان-76).

در ‌سالهای دشوار و نداری مسلمین که پیامبر(ص) قادر به‌تأمین هزینه جهاد مجاهدانش نبود، خاندان فاطمه چنان فداکارانه می‌زیست که نه‌تنها علی(ع) در همه موارد در ‌صف مقدم بود بلکه خود فاطمه(ع) هم در مهمترین جنگها حضور داشته و فداکاریهای مهمی نشان می‌داد. فاطمه(ع) وقتی در سال سوم هجری به‌ جنگ دشوار احد روانه می‌شد، تنها چهل‌روز بود که اولین‌فرزندش، یعنی امام‌حسن(ع) را به‌دنیا آورده بود. در چنین وضعیتی، او مسئولیتهای سنگینی را عهده‌دار شد از حمل مشکهای سنگین بر ‌دوشهای خود به‌ منظور رسانیدن آب به‌ مجاهدان صف مقدم و دردناکتر، مسئولیت درمان مجروحان بود، بخصوص درمان پدر محبوبش پیامبر(ص) که از ناحیه پیشانی و دهان زخم‌خورده و دندانهایش شکسته بود و همچنین علی(ع) به‌عنوان یکی از معدود مدافعان پیامبر(ص) که در احد 80 زخم تیر و نیزه و شمشیر بر ‌بدنش وارد آمده بود. چنین بود که فاطمه(ع) از احترام خاصی نزد پیامبر(ص) برخوردار بود و هر گاه به‌نزد پدر می‌آمد، حضرت‌محمد(ص) تمام‌قد پیش‌ پای او بر‌می‌خاست و او را درکنار خویش می‌نشاند.

فاطمه(ع) که شخصیتی دانا و خبیر در امور اسلام بوده، تسلط کم‌نظیری در آیه‌های قرآن‌داشت. او همچنین، خطیبی توانا و تأثیر‌گذار بود. احاطه و تسلط فاطمه(ع) بر موازین اسلام و بیان مؤثر و دل‌نشین او را هنوز می‌توان با خواندن و بررسی خطابه‌هایش مشاهده کرد که خوشبختانه از او به‌یادگار مانده است.

مشهورترین نظر در میان مورخین اسلامی این‌است که آن‌حضرت 5سال پیش‌از ظهور اسلام و پیامبری محمد(ص) به‌دنیا آمده است. این‌روایت با نقشها و مسئولیتهایی که به‌طور خلاصه آوردیم، تطابق دارد. مطابق این‌تاریخ، فاطمه(ع) هنگام ازدواج در سال دوم هجری، 18سال داشته و هنگام وفاتش که اندکی پس‌از وفات پیامبر(ص) روی داده است، زن جوانی با حدود 28سال عمر بوده است.

کاروان کوچکی که آمال پیامبر بود

قبا، مسجدی که پیامبر در انتظار موکب فاطمه و علی بنا نمود

هجرت حضرت‌محمد(ص) به‌ ”یثرب“ سیزده سال پس‌از بعثت روی داد و این‌شهر با ورود پیامبر(ص) ”مدینهالنبی“ خوانده شد. در این‌هجرت محمد(ص) با ”یار‌غار“ خود، ابوبکر، همسفر بوده و با یک ساربان و یک راه‌بلد همراهی می‌شدند.

پیش‌از این، بیشتر یاران آن‌حضرت از زن و مرد مسلمانی که طی 13سال فعالیت حضرت‌محمد(ص) در مکه به‌ اسلام گرویده بودند، به‌تدریج رهسپار یثرب شده و در آن‌جا مستقر و مشغول فعالیت بودند.

اما پیامبر(ص) هنگامی ‌که به‌نزدیکی مقصد رسید، یعنی به‌آبادی «قبا» که یک ‌روز راه با یثرب فاصله داشت، اعلام داشت که تا رسیدن کاروان کوچک بعدی که به‌ سرپرستی علی(ع) در راه بود، منتظر خواهد ماند و لذا چند‌ روزی در قبا اقامت گزیده و مسجد ساده‌یی در این‌آبادی احداث فرمود. انتظار‌کشیدن از آن‌گروه در‌ عین حضور و استقرار همه ”مهاجران“ در یثرب و پیشواز گرم ”انصار“ میزبان، پیام اهمیت کسانی بود که در گروه کوچک رهسپار بودند. کاروان علی(ع) شامل چند ‌تن از بانوان خاندان محمد(ص) بود از‌جمله فاطمه(ع) که مهم‌ترینشان بوده است. این‌که چرا پیامبر(ص) به‌انتظار رسیدن فاطمه و علی(ع) ماند تا که به‌اتفاق آنها وارد موطن جدید اسلام شود، به‌ماهیت و جایگاه تاریخی ”هجرت“ ارتباط دارد.

به‌طور خلاصه، معضل قدیمی در یثرب که انتظار می‌رفت به‌برکت اسلام و هجرت محمد(ص) به‌آنجا حل شود، گره‌ کور یک جنگ برادر‌کشی بود که از حدود یک‌صد‌سال پیش میان دو قبیله هم‌خون ”اوس“ و ”خزرج“ درگیر بوده و استمرار داشت. دو ‌قبیله ریشه واحدی داشتند و در اصل، نوادگان مادر‌بزرگ ناموری بودند به‌نام ”غیله“، و از همین ‌روی، دو‌ قبیله را در‌مجموع ”بنی‌غیله“ می‌خواندند.

پس‌از صدسال خون‌ریزی، اینک پیام محمد(ص) توانسته بود با ابلاغ عقیده توحید و ”رحمت اسلام“، بسیاری از هر ‌دو‌ قبیله را جذب کرده و از دشمنی برهاند. اینک و با هجرت آن‌حضرت به‌ یثرب، محمد(ص) به‌صفت ”پیامبر صلح و رحمت و رهایی“ وارد این‌شهر می‌شده است تا راهنمای آنان در نجات از خونریزی و برادرکشی دیرین شده و برای ایجاد جامعه‌یی متحد و زیر پرچم دین توحیدی اسلام، هدایتشان کند.

اینچنین، هجرت محمدی(ص) نه‌تنها پناهجویی یک‌ مشت مسلمان درمانده از مکه نبود، بلکه ارمغان‌آورنده ”یگانه راه‌حل“ برای مشکل دیرپای یثرب بود، یعنی همان‌آئین ”توحید و صلح“ برای نجات مردمان از تعصبهای جنگ داخلی و تا ساختن ”جامعه‌یی نوین“ بر پایه آئین توحیدی تازه. راز قدرت‌گرفتن شگفت‌انگیز اسلام از ‌مقطع هجرت را بایستی در همین جست که قادر به‌ارائه یک ”راه‌حل تأثیر‌گذار در حل مشکلات حیات اجتماعی و زندگی زمینی ارائه کرده بود. با هجرت، قدرت‌گرفتن اسلام با شتابی بی‌سابقه، به‌پیروزیها و پیشرفتهای پی‌در‌پی علیه شرک و ارتجاع نایل آمد و هم در عرصه ایدئولوژیک، یعنی ارائه ارزشها و تعالیم آرمانی و هم در ساختن انسان جدید و تحولات انقلابی، چنان قدرتی گرفت که قدیمی‌های مهاجر در رؤیاها هم گمان نداشتند.

حال باید پرسید که آیا دین محمد(ص) در جایگاه ”یگانه راه‌حل“ برای درمان گرفتاری مردم میزبان، چه نمونه‌های انسانی و نمادهای ارزشی برای پیروان در شهر و موطن جدید اسلام در‌دست داشت و این‌نمونه‌ها و نمادها چه کسانی هستند؟ روشن است که اگر حضرت‌محمد(ص) چنین سلاحی نمی‌داشت و نمی‌توانست الگو و نماد قابل‌پیروی برای زنان یا مردان مسلمان ارائه کند، آیا جز به‌این‌معنی بود که دینش عقیم و ابتر است و پس‌از 13سال، هنوز حاصل قابل ارائه‌یی به‌بار نیاورده است؟

این‌بود که با همه احترام به‌تمامی پیش‌کسوتان اسلام، معنی نداشت که محمد(ص) بدون نمونه‌های اصلی بر‌آمده از دین و مرامش، در یثرب اعلام حضور کند و راه و رسم جدید را حاکم و جاری گرداند. و این‌نمونه‌ها جز فاطمه و علی(ع) نبودند. اینان تنها نمونه‌هایی بودند که حتی یک ‌روز از عمر خویش را به‌ بت‌پرستی نگذرانیده بودند و پیش‌از آن‌که کمترین رنگی از خرافه‌ها و سنن شرک و جاهلیت بگیرند، وارد اسلام و مبارزه توحیدی شده بودند و لذا تمام خصال و فضیلتهای عقیدتی و انسانی آنها، هر کدام انعکاسی از گوهر این‌مرام توحیدی و ارزشهای ماهیتی اسلام بود.

آری، نظر به‌زمینه‌های این‌هجرت که همانا تشنگی مردمان یثرب برای صلح و برادری بود، تک‌تک کارکردهای ”پیامبر صلح“ را باید در ارتباط با همان‌معضل سترگ ارزیابی کرد. یعنی همان‌نیاز به‌ یک ”راه‌حل“ برای تبدیل ”یثرب“ کهنه و خونریز به‌ ”مدینه“ انقلابی و توحیدی. و این‌ترجمان مسئولیت حساس خود آن‌حضرت و یکایک خاندان و نزدیکانی بود که منعکس‌کننده مرام و تربیت حضرت‌محمد(ص) بودند...

فهم‌کردن نقش فاطمه(ع) در جامعه جدید نیز در چارچوب همین اصل میسر است که چه‌ کسی می‌بایست و می‌توانست عهده‌دار نشان‌دادن عینی تعالیم محمد(ص) و مجسم‌ساختن حقیقت این‌تعالیم برای شناساندن به‌ گروندگان و مردمان بر‌آید.

همین بود که به‌گواهی تاریخ، می‌بینیم شخص پیامبر(ص) همواره با بیان و بیاناتش به‌شناساندن فاطمه(ع)، و اگر دقیقتر‌ بگوییم، شناساندن فاطمه و علی(ع)، همت می‌گماشت و آیه‌های قرآن‌نیز به‌ معرفی آنها و ارزشهایی که حاملش بودند، می‌پرداخت.

ازدواج سریع فاطمه و علی(ع) طی چند ‌ماه از هجرت نیز رویدادی است که باید ضرورت ‌آن‌ را‌ بر‌ همین سیاق ادراک و معنی کرد که یعنی آفریدن نمونه‌یی متفاوت از خانواده‌های عادی و کهنه و برپا‌شده بر ‌دیدگاه توحیدی اسلام.‌

نـهاد عقیدتی در خانواده فاطمه(ع)

حدود سه ‌ماه پس‌از استقرار پیامبر(ص) و خاندانش در مدینه، عقد ازدواج فاطمه و علی(ع) برگزار شد.

پیامبر(ص) در مورد ازدواج فاطمه(ع) به‌برخی صحابه‌نامدارش که پیش‌از علی(ع) خواستگاری کرده بودند، پاسخ داده بود که: «منتظر فرمان خداوند هستم». علی(ع) در خواستگاری مردد بود، زیرا مردی نادار بوده و قوت روزانه خود را به‌دشواری و از طریق آب‌کشی و فروش آن‌به‌ باغداران مدینه تأمین می‌کرد. اما وقتی برای این‌موضوع به‌نزد پیامبر(ص) رفت، پاسخش جز خوشامدگویی گرم نبود که چه‌بسا برای علی(ع) غیر‌منتظره بود. این‌یعنی که آن‌ «فرمان خداوند» که پیامبر(ص) «منتظر» بوده، دیگر ابلاغ شده بود.

پیغمبر(ع) از علی(ع) می‌پرسد: «برای مهریه چه در ‌دست داری؟». پاسخ کوتاه و روشن است: «از مال و دارایی چیزی ندارم». پیامبر(ص) می‌پرسد: «آیا زرهی را که در فلان وقت به‌تو بخشیده‌ام، داری؟». پاسخ: «بلی یا رسول‌الله». می‌فرماید: «همان‌را به‌عنوان مهریه فاطمه بده». ارزش این‌زره را برخی «چهار‌درهم» و برخی هم تا‌حدودی بیشتر گفته‌اند. در‌هرصورت، یعنی که این‌مهریه تنها یک هدیه سمبلیک بوده و بدون توجه به‌ ارزش مالی آن.

هنگام ازدواج، فاطمه(ع) 18ساله و علی(ع) 23ساله بودند. به‌دلیل وضعیت معیشتی حضرت‌علی(ع) که در بالا به‌آن‌اشاره شد، مراسم ازدواج آنها تا پایان پیروزمند جنگ بدر، به‌مدت 18ماه، تأخیر افتاد. اینک علی(ع) مالک یک شتر غنیمتی شده بود و ‌آن‌را‌ به‌درهم فروخت تا خرج راه‌اندازی خانه جدید کند.

«ام‌سلمه» همسر ‌نامور پیامبر(ص) و «ام‌ایمن» کنیز میراثی حضرت‌محمد از پدرش بود که خود به‌زودی آزادش فرموده و او را «مادر» خطاب می‌کرد، به‌همراه فاطمه(ع) به‌ خانه علی(ع) رفتند. پس‌از نماز شام بود که آن‌ حضرت به‌خانه آنها می‌آید و اجازه ورود می‌خواهد. ام‌ایمن درب را می‌گشاید. پیامبر(ص) می‌پرسد: «برادرم کجاست» ؟ ام‌ایمن با حیرت می‌پرسد که آیا ”برادر“ خطابش می‌کنی حال‌آن‌که دخترت را همسرش کرده‌ای؟ پاسخ می‌فرماید: «او (علی) چنین است».

این‌جا، پیامبر(ص) خطاب به‌ام ایمن ظرف آبی طلبید تا علی و فاطمه(ع) از آن‌ظرف بنوشند و سپس خود از آن‌آب وضو‌ ساخته و ما‌بقی را به‌روی سینه، دوشها، و بازوان علی و فاطمه(ع) پاشید و خطاب به‌ دخترش فرمود: «فاطمه، بدان که بدون هیچ ‌کوتاهی در حق تو، تو را به‌ همسری بهترین کسانم در‌آوردم». فاطمه(ع) تحت‌تأثیر عطوفتی که در کلام پیامبر(ص) موج می‌زد، گریست. پیامبر(ص) که به‌نظر می‌رسید آهنگ بازگشت دارد، اندکی مکث نمود و سپس خطاب به‌آن‌دو فرمود: «من فاطمه را به‌علی امانت می‌سپارم» و رو‌ به‌پروردگار دعا کرد: «خداوندا، برکتهایت را در وجود این‌دو فراوان گردان، وجود خودشان را برکت ده و نسلشان را پربرکت گردان».

به‌یقین، صحابه‌هوشیار محمد(ص) دقت داشته‌اند تا دریابند که چرا پیامبر(ص) همه خواستگاران نامور را رد می‌کرده و در ازدواج این‌دختر «منتظر فرمان خداوند» بود. چرا‌ که اگر قرار بر‌ این‌بود که فاطمه(ع) مثلاًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًً ”نظافت و پخت‌وپز و خانه‌داری و... “ روزانه را در خانه کدامین مرد انجام بدهد، نیاز به‌ ”فرمان“ ویژه، بی‌معنی بود. حال، گروندگان مؤمن با این‌کلام محمد(ص) که روح همسری فاطمه و علی(ع) را بیان می‌داشت، شمع و کلیدی می‌یافتند تا در شعاع آن‌از عهده فهم امور عظیمی برآیند. آری، پیامبر(ص) مشخص کرد که اصل ‌پایه در روابط فاطمه و علی(ع) عبارت است از: «تعهد در ‌برابر یک پیمان و امانت خداوندی».

آری، فاطمه(ع) یک زن در دیدگاه عادی نیست بلکه نماد و تجسم پیمان و امانتی است که امیر‌موحدان، علی(ع) می‌باید متفاوت از همه مردان عادی و عرفی، زندگی با فاطمه را با این‌روح و بر این‌پایه آغاز کند: امانت و ودیعه خداوند.

اینچنین، خاندان فاطمه و علی(ع) تنها یک ”نهاد نوین عقیدتی“ هستند، نه ”تملک زن“ به‌نام ازدواج و یا هر گونه مفهوم رمانتیک بورژوایی و برداشتهای خان‌خانی آخوندی که همه‌شان در عمق، استثمار خالصند و در همه آنها این‌نقطه مشترک است: معاف‌کردن زن از رسالتهای ”یک انسان مسئول و موظف و قادر به‌ ایفای مسئولیت، و خطیرترین مسئولیتها“.

این‌پرسش می‌ماند که از این‌ ”امانت“، یعنی فاطمه و این‌خاندان که یک ”نهاد نوین عقیدتی“ است، چه حاصلی از آن‌بر‌خواهد آمد؟ پرسشی که پیش‌از دیدن مصداقهای پاسخش، همین‌جا در یک ‌کلام اشاره کنیم که: اینچنین، خداوند سوره‌یی را که در سالهای نخست مکه برای دفاع از پیامبرش محمد(ص) نازل فرموده بود، به‌طور عملی تفسیر کرد. منظور، سوره کوثر (سوره 108) است که در پاسخ دشمنانی آمده بود که شماتت می‌کردند محمد(ص) که پسری ندارد، بی‌دنباله است یعنی بی‌آینده و نابود‌شدنی. حال، دنباله و آینده‌داری نسل و دودمان عقیدتی محمد(ص) به‌طور مجسم، تفسیر و محقق شده بود.

پیداست که بشارت این‌سوره که بی‌دنبالگی مرتجعان شماتت‌کننده را نوید می‌داده، بیان حقیقتی فراتر از نسل و زاد و ولد بود. آری، آینده‌داری محمد رسول‌الله(ص) به‌عنوان ”رحمة ‌للعالمین“، بسا مهمتر از فراوانی نسل سادات فاطمی، مشحون از عظمت و فضیلتی است که از همین فاطمه(ع)، پرتو‌افکن و جاودانه شده است. نمونه‌اش فزایندگی عاشورای حسین(ع) و یا آینده‌یی فروزان که پرچم برقراری جامعه بی‌طبقه توحیدی بر ‌دوش نواده فاطمه(ع)، مهدی (عج) دراهتزاز خواهد بود.